Legea cu privire ta petiționare

LEGE Nr. 190
din 19-07-1994

cu privire la petiţionare

Publicat : 08-09-1994 în Monitorul Oficial Nr. 4 art. 47

            1. – Prezenta lege determină modalitatea de examinare a petiţiilor cetăţenilor Republicii oldova,adresate organelor de stat,întreprinderilor, instituţiilor   şi   organizaţiilor   (denumite   în continuare  organe),  în  scopul asigurării  protecţiei  drepturilor  şi intereselor lor legitime.
            Art.11. - Prezenta  lege  se extinde asupra modului de examinare  a petiţiilor   adresate  de  organizaţiile  legal  constituite  în  numele colectivelor pe care le reprezintă.

            Art.2. - Sub  incidenţa  prezentei  legi cad  cetăţenii  străini  şi apatrizii,  ale  căror drepturi şi interese legitime au fost  lezate  pe teritoriul Republicii Moldova.
            Art. 3. - (1)   Prezenta  lege  nu  se  extinde  asupra  modului  de examinare  a petiţiilor, prevăzut de legislaţia de procedură penală,  de procedură civilă, cu privire la contravenţiile administrative, precum şi
de legislaţia muncii.
            (2) Modul de  examinare a cererilor privind încălcările  drepturilor şi   libertăţilor   constituţionale  ale  omului  se  reglementează   de legislaţia cu privire la avocaţii parlamentari.

            Art. 4. - (1)  Prin  petiţie, în sensul prezentei legi, se  înţelege orice  cerere,  reclamaţie, propunere, sesizare, adresată  organelor  de resort,  inclusiv  cererea  prealabilă  prin care  se  contestă  un  act
administrativ  sau  nesoluţionarea în termenul stabilit de lege  a  unei cereri.
            (2) Cererea prealabilă  se adresează organului emitent. În cazul  în care  organul emitent are un organ ierarhic superior, cererea prealabilă poate  fi  adresată, la alegerea petiţionarului, organului  emitent  sau
organului ierarhic superior.
            (3) Petiţionarul,  care  nu este satisfăcut de răspunsul  primit  la cererea  prealabilă  sau nu a primit un răspuns în termenul stabilit  de lege,  este  în drept să sesizeze instanţa de  contencios  administrativ
competentă.

            Art. 5. - Petiţia  se  depune în scris în limba de stat  sau  într-o altă  limbă în conformitate cu Legea cu privire la funcţionarea limbilor vorbite pe teritoriul Republicii Moldova.
            Art. 6. - Petiţiile,  ce ţin de problemele securităţii naţionale, de drepturile  şi  interesele legitime ale unor grupuri largi de  cetăţeni, ori  care  conţin propuneri privind modificarea legislaţiei,  deciziilor organelor  de  stat,  se  adresează  Preşedintelui  Republicii  Moldova, Parlamentului şi Guvernului.
            Art. 7. - (1) Petiţiile, în care sînt abordate oricare alte problem decît  cele menţionate la art. 6, se adresează organelor sau persoanelor oficiale, de a căror competenţă nemijlocită ţine soluţionarea lor.
            2) Petiţiile,  în care este atacat un act, o decizie, o acţiune ori inacţiune  a  unui  organ administrativ sau persoană oficială,  care  au lezat drepturile şi interesele legitime ale petiţionarilor, se adresează organului ierarhic superior de primă instanţă.
            (3) Petiţiile, în care sînt atacate deciziile organizaţiilor care nu au  organele lor superioare, precum şi deciziile executivelor  raionale, primăriilor  oraşelor de subordonare republicană, se adresează instanţei
judecătoreşti.
            Art. 8. - (1)    Petiţiile   se   examinează   de   către   organele corespunzătoare  în  termen  de  o lună, iar cele  care  nu  necesită  o studiere şi examinare suplimentară - fără întîrziere sau în termen de 15 zile de la data înregistrării.
            (2) În cazuri deosebite, termenul de examinare poate fi prelungit de către  conducătorul  organului  corespunzător cu cel mult o  lună,  fapt despre care este informat petiţionarul.
            (3) Cererea prealabilă  se  examinează de către organul emitent  sau ierarhic  superior  în  termen de o lună de la  data  înregistrării  ei, decizia urmînd a fi comunicată de îndată petiţionarului.

            (4) Petiţiile (cererile) prin care se solicită o informaţie oficială se  examinează  în termenele stabilite în legislaţia privind accesul  la informaţie.

            Art. 9. - (1)  Dacă  petiţia ţine de competenţa altui organ,  ea  se expediază  acestui  organ  în  termen de 3 zile lucrătoare  de  la  data înregistrării petiţiei, fapt despre care este informat petiţionarul.

            (2) Se interzice  remiterea  petiţiilor  organelor  sau  persoanelor oficiale, acţiunile ori deciziile cărora sînt atacate.
            Art. 10. - (1)   Petiţiile   trebuie  să  fie  semnate   de   autor, indicîndu-se numele, prenumele şi domiciliul.
            (2) Petiţiile care nu întrunesc condiţiile prevăzute la alin. (1) se examinează  de  către  organele corespunzătoare doar în  cazul  în  care acestea  conţin  informaţii ce vizează securitatea naţională şi  ordinea publică.

            Art. 11. - Petiţionarul are dreptul:
            a) să expună  personal  argumente organului sau  persoanei  oficiale care examinează petiţia;
            c) să prezinte  organului  sau  persoanei oficiale  care  efectuează examinarea   materiale  suplimentare  ori  să  solicite  organului   sau persoanei oficiale de a cere aceste materiale;
            d) să ia cunoştinţă de materialele examinării;
            e) să primească   răspuns  în  scris  ori  oral  despre  rezultatele examinării;
            f) să ceară repararea pagubei în modul stabilit de legislaţie.
            Art. 12. - (1)  Organul  sau  persoana oficială  cărora  le-au  fost adresate petiţiile sînt obligate:
            a) să examineze petiţiile, inclusiv cererile prealabile, în termenul stabilit de lege;
             b) să asigure  restabilirea  drepturilor lezate şi  recuperarea,  în condiţiile legii, a prejudiciului cauzat;
            c) să asigure  executarea  deciziilor  adoptate în  urma  examinării petiţiilor.
            (2) Organul emitent este în drept să respingă cererea prealabilă sau să   o  accepte  şi,  după  caz,  să  anuleze  sau  să  modifice   actul administrativ.
            (3) Organul ierarhic  superior  este  în drept să  respingă  cererea prealabilă  sau  să  o  accepte şi să anuleze  actul  administrativ,  în întregime sau în parte, să oblige organul ierarhic inferior să repună în
drepturi   persoana   respectivă  ori,  după  caz,  să   anuleze   actul administrativ emis cu acordul său.

            Art. 13. - (1)   În  procesul  examinării  petiţiei  nu  se   admite divulgarea informaţiilor privind viaţa personală a petiţionarului contra voinţei  lui sau a altor informaţii, dacă acestea lezează drepturile  şi
interesele lui legitime, precum şi a informaţiilor ce constituie secrete de stat.
            (2) Nu se admite  elucidarea unor informaţii privind  personalitatea petiţionarului, dacă acestea nu se referă la conţinutul petiţiei.
            Art. 14. - (1)   Rezultatul   examinării  se  aduce  la   cunoştinţă petiţionarului în scris, iar cu consimţămîntul lui - oral.
            (2) Răspunsul  trebuie să fie bazat pe materialele examinării şi  să conţină trimiteri la legislaţie.
            Art. 15. - În   cazul   cînd  cerinţele  expuse  în   petiţie   sînt recunoscute  legale,  organul  sau persoana oficială,  care  au  adoptat decizia  despre satisfacerea lor, sînt obligate să ia măsuri în  vederea
compensării prejudiciilor materiale, în condiţiile legii, să soluţioneze problema responsabilităţii persoanelor vinovate de încălcarea legii.
            Art. 16. - (1)  Petiţionarii, care consideră că drepturile lor  sînt lezate şi nu sînt de acord cu deciziile organului sau persoanei oficiale care  au  examinat  petiţia, au dreptul de a se adresa  în  instanţa  de
contencios  administrativ  în  termen  de 6 luni  din  ziua  comunicării deciziei sau, în caz dacă în intervalul menţionat nu au primit răspuns  din ziua cînd trebuiau să-l primească.
            (2) Petiţionarul  depune  în instanţa de  contencios  administrativ, concomitent  cu cererea, şi răspunsul organului sau persoanei  oficiale, care i-au refuzat restabilirea dreptului.
            (3) În cazul  cînd  petiţionarul  nu  a primit nici  un  răspuns  în termenele  stabilite,  el va menţiona acest fapt în cererea depusă,  iar instanţa de contencios administrativ va cere răspunsul respectiv.
            (4) Instanţa  de contencios administrativ examinează cererea conform prevederilor  Legii  contenciosului  administrativ nr.  793-XIV  din  10 februarie 2000.

            Art. 17. - Încălcarea  ordinii  oficial  stabilite de  organizare  a lucrului  cu petiţiile, precum şi a evidenţei sau păstrării lor de către persoanele   special   desemnate  pentru  aceasta,  atrage   după   sine răspunderea  disciplinară.  În lipsa persoanelor  indicate,  răspunderea disciplinară o poartă conducătorul organului respectiv.
            Art. 18. - Refuzul  neîntemeiat de a examina petiţia sau tărăgănarea examinării   ei,  adoptarea  unor  decizii  ce  contravin   legislaţiei, divulgarea informaţiilor privind viaţa personală a petiţionarului contra
voinţei lui atrage după sine răspundere administrativă.
            Art. 19. - Persecutarea  petiţionarului  în legătură  cu  înaintarea petiţiei  ori  cu exprimarea unor aprecieri critice ce se conţin în  ea, precum  şi acţiunile prevăzute la art. 18, dacă acestea au fost însoţite de  abuz de putere sau abuz de serviciu, exces de putere sau depăşire  a atribuţiilor  de serviciu, de atitudine neglijentă faţă de  îndatoririle sale  din partea persoanelor cu funcţii de răspundere, în urma cărora au fost  prejudiciate considerabil drepturile petiţionarului, interesele de stat şi obşteşti atrage după sine răspundere penală.
            Art. 20. - Petiţiile  adresate a doua oară, care nu conţin argument ori  informaţii noi, nu se reexaminează, fapt despre care este  informat în scris petiţionarul.
            Art. 21. - (1)   Persoanele   de  stat  de  rang  superior   primesc petiţionarii  în audienţă în modul stabilit de ele, dar nu mai rar de  o dată pe lună.
            (2) Conducătorii  de ministere şi departamente organizează  primirea petiţionarilor  nu  mai  rar  de  două ori  pe  lună,  iar  conducătorii organelor  de autoadministrare locală, întreprinderilor,  instituţiilor,
organizaţiilor - nu mai rar de o dată pe săptămînă.
            Art. 22. - Lucrările de secretariat privind examinarea petiţiilor în organe se efectuează în modul stabilit de Guvern.
            Art. 23. - Organizarea  şi  controlul asupra lucrului  cu  petiţiile revin organelor de autoadministrare locală, Guvernului şi Parlamentului.
 

PREŞEDINTELE
REPUBLICII MOLDOVA                       Mircea SNEGUR
Chişinău, 19 iulie 1994.

Nr. 190-XIII.